Genç Gezginler ile Balkanlar ve Orta Avrupa Turu

Okulumuz Gezi Kulübü Genç Gezginler Projesi kapsamında 14 Kasım 2023 tarihinden itibaren 11 günlük Orta Avrupa Turunu tamamladı.

Öğrencilerimiz, Müdür Yardımcısı Mehmet ÖZKARAMAN ile birlikte Beden Eğitimi Öğretmeni Musa GÜNEY, Meslek Dersleri Öğretmeni Ahmet YAVUZ, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni Engin ÖZDEMİR mihmandarlığında Balkan ve Orta Avrupa turu için yola çıktılar.

15 Kasım sabahı ilk durak Bulgaristan’ın başkenti Sofya oldu. Banyabaşı (Kadı Seyfullah) Camiinde kılınan sabah namazının ardından yerel rehber eşliğinde Bulgaristan parlamento binası, Cumhurbaşkanlığı Sarayı, Roma Dönemi antik şehri, Aya Nedela Kilisesi, Sofya Kadın heykeli, Osmanlı Dönemi’nin Ulu Camisi olan Arkeoloji Müzesi, Sofya Tiyatrosu, Milli Merkez Banka binası, Aşıklar Parkı, Altın kubbeli Rus Kilisesi, Osmanlı dönemi Siyavuşpaşa Cami ve Aleksander Nevski Katedrali ziyaret edilerek Sofya turu tamamlanmış oldu.

Sofya’da grubumuza sıcak bir karşılama ve misafirperverlik gösteren Sofya Yüksek İslam Enstitüsü Rektör Yardımcısı Abdullah Trabzon beye ayrıca teşekkür ediyoruz.

Orta Avrupa ve Balkan turumuzun ikinci gününde Makedonya’nın başkenti eski bir Osmanlı şehri Üsküp’ü ziyaret ettik. Tarihi Türk çarşısı, Murat Paşa Cami, İsa Bey cami, Fatih Köprüsü, Vardar Nehri ve Üsküp Meydanı’nı gezdikten sonra otelimizde konakladık. 17 Kasım günü Makedonya’nın Kalkandelen şehrindeki Alaca Cami ile Harabati Tekkesi’ni ziyaret ettik. 1438 Hurşide ve Mensure Hanım kardeşlerin yaptırdığı ve çok renkli süslemelerinden dolayı Alaca ismini alan Osmanlının en müstesna camiinden sonra, Kanuni Sultan Süleyman’ın kayınbiraderi Server Ali Paşa’nın yaptırdığı Harabati Tekkesini gezdikten sonra Macaristan’a hareket ettik.

Orta Avrupa ve Balkan turumuzun 3. gününde Macaristan’ın başkenti Osmanlı Dönemi’nin Nazlı Budin’i, yani Budapeşte’yi gezdik. Tuna Nehri’nin ikiye böldüğü Buda ve Peşte yakalarından oluşan bu muhteşem şehirde Zincirli Köprü, Budin Kalesi, Parlamento binası, Kahramanlar Meydanı’nı yerel rehberimiz eşliğinde gezdikten sonra kalacağımız otelde konakladık.

Balkan ve Orta Avrupa turumuzun 4. gününde Avusturya’nın başkenti Viyana’daydık. 16. Yüzyıldan kalma Habsburglar Sarayı, Viyana Üniversitesi, Viyana Parlamento binası, Arkeoloji Müzesi ve Viyana Belediye binasını ziyaret ettik.

Balkan ve Orta Avrupa turumuzun 5. gününde Almanya’nın Münih ve Ausburg şehirlerindeydik. Protestanlığın kurucusu Martin Luther’in İncil’i Almancaya tercüme ettiği Ausburg aynı zamanda ismini Roma İmparatoru Agustin’den alan Avrupa’nın en eski şehirlerinden biri olduğunu öğrendik. Münih, Ausburg ve Nürnberg şehirlerinin baş harflerinden oluşan M.A.N. otomotivin merkezi olan bölge aynı zamanda Daho Nazi Kampı’nı da içerisinde barındırmaktadır. Ziyaret ettiğimiz bölgenin hem sanayi hem de tarihi özelliklere sahip olduğuna yerinde şahitlik ettik.

Balkanlar Ortadoğu Avrupa turumuzun 6. gününde İsviçre Alp dağlarındaydık. Meşhur çizgi film kahramanı Heidi’nin köyünü ziyaret edip muhteşem dağ, göl ve orman manzaralarına şahitlik ettik.

Balkanlar Ortadoğu Avrupa turumuzun 7. gününde İtalya’nın tarihi ve turistik şehri Venedik’teydik. Roma imparatorluğunun parçalanmasından sonra asırlarca bir şehir devleti olan doğu İslam dünyası ile batı Hristiyan dünyası arasında ticaret ağını elinde tutan Venedik şehrinin ünlü San Marko Meydanı’nı, katedralini, kanallarıyla meşhur sokaklarını ziyaret ettik.

Balkanlar Ortadoğu Avrupa turumuzun 8. gününde Bosna- Hersek’in başkenti Saraybosna’daydık. 1462 Fatih’in fethinden sonra yaklaşık 350 yıl Osmanlı hâkimiyetinde kalan şehir hâlâ Türk- İslam izlerini taşımakta. Tarihi Başçarşı, Çarşı Cami, Gazi Hüsrev Bey Cami ve Külliyesi, Pazar katliamının yapıldığı Sarajevo pazarı, 1. Dünya Savaşı’nın başladığı Hünkâr köprüsünü gezdik.  Daha sonra rehberimizin 1992-1995 Bosna Savaşı sunumu akabinde Aliya İzzetbegoviç’in mezarında bulunduğu Saraybosna şehitliğini ziyaret edip öğrencilerimizin okuduğu hatmi şerifi şehitlerimizin ruhuna hediye eleyerek hatim duasını yaptık ve Saraybosna turunu tamamladık.

Orta Avrupa ve Balkan turumuzun 9. gününde Bosna-Hersek’in, Hersek bölgesindeydik. Horasan Alperenlerinden Sarı Saltuk Tekkesini, Blagayda Balkanların manevi fatihlerinin kimler olduğunu idrak ettikten sonra, Bosna Savaşı’nın en şiddetli yaşandığı Müslümanların şehir içi savaşta iki ateş arasında kaldığı Mostar şehrini ziyaret ettik. Mimar Hayrettin tarafından inşa edilen ve Neretva Nehri üzerinde muhteşem manzarasıyla Dünya mirası içinde yer alan Mostar köprüsü gözlerinizi pasını alırken Bosna’da yaşanan dram içimizi burktu.

Orta Avrupa ve Balkan turumuzun 10. gününde Makedonya’nın en şirin şehri ve Balkanların en büyük gölü muhteşem manzarası ile Ohri gölünü ziyaret ettik. Ohrid Ayasofya, Ohrid Kalesi, Ali Paşa Camii, Zeynel Abidin Tekkesini ziyaret ettikten sonra ecdadımız gibi yavaş yavaş Balkanlara “Elveda Rumeli” dedik.

Orta Avrupa ve Balkan turumuzun 11. ve son gününde Ohrid’den dönüş için hareket ettik. Makedonya’nın Resne ve Manastır şehirlerini gördük. 1908’de Sultan Abdülhamit’e karşı başlatılan isyanın elebaşlarından Resneli Niyazi’nin yaptırmış olduğu konağı gördükten sonra, Manastır şehrinde bulunan ve Mustafa Kemalin eğitim aldığı Manastır Askeri İdadisini gezdik. Turumuzun son durağı ise Yunanistan’ın en önemli liman kentlerinden Selanik oldu. Selanik’te ziyaret ettiğimiz yerler ise Mustafa Kemal’in doğup büyüdüğü ev, Selanik Kalesi, tahttan indirilen Sultan Abdülhamit’in 4 yıl hapsedildiği Alatini Köşkü ve Roma Dönemi’nde hapishane, Osmanlılar Dönemi’nde ise gözetleme kulesi olarak hizmet veren Beyaz Kule oldu. Selanik’ten ayrıldıktan sonra turumuzun Edirne İpsala gümrüğünde geçerek okulumuzda sona erdi.